Btw-aangifte indienen

Btw-aangifte indienen


Vanuit Yuki kun je een bestand aanmaken om de btw-aangifte van jouw klant(en) via een bestand aan te kunnen leveren bij Intervat. Dit kan je door het bestand rechtstreeks uit een domein te halen of door een verzamelbestand aan te maken in het portaal. 

Voor de eerste optie ga je als volgt te werk:
  • Eerst dien je de btw-aangifte van de betreffende periode definitief maken door deze op 'historisch' te plaatsen in het domein.
  • Download het bestand
  • Bewaar het bestand op een directory waar je deze later kan terugvinden. Bijvoorbeeld op "Downloads"
  • Doorloop de aanmeldingsprocedure zoals hieronder beschreven
Voor de tweede optie ga je als volgt te werk:
  • Eerst dien je de btw-aangifte van de betreffende periode klaar te zetten door deze op 'Klaar om te verzamelen' te plaatsen in het domein.
  • Ga nu naar jouw portaal
  • Kies voor de knop 'Btw-aangiften'
  • Kies in het tweede dropdownmenu voor 'Aangemerkt om verzameld te worden'
  • Duid de gewenste aangiftes aan met de checkbox voor de administratienaam
  • Klik op 'Maak verzamelbestand aan'
  • Klik op Download btw-xml en Download ICP-xml (de status van het verzamelbestand wijzigt nu naar 'Aangeleverd'
  • Bewaar de bestanden op een directory waar je deze later kan terugvinden. Bijvoorbeeld op "Downloads"
  • Doorloop de aanmeldingsprocedure zoals hieronder beschreven
  • Indien je de bevestiging van indiening ontvangen hebt, klik je op 'Markeer als afgehandeld' (de status wijzigt nu naar 'Afgesloten')

Aanmelden bij Intervat.


Daar kan je je aanmelden met jouw eID kaart. Je ziet daar onderstaand scherm

Als je op Verdergaan klikt, heb je twee opties :


Kies je voor "Aanmelding in eigen naam" dan kies je ervoor om de aangifte als "Mandataris" in te dienen. Je moet er dan wel voor zorgen dat in Yuki de onderstaande gegevens van jouw kantoor volledig zijn ingevuld. Je kan dat controleren door vanuit jouw Yuki portaal te klikken op de naam van jouw kantoor, rechtsboven in jouw scherm.

De volgende gegevens zijn nodig:
  • Naam kantoor
  • Adres, huisnummer, postcode, plaats en land
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Ondernemingsnummer (op het tabblad Extra)
  • Mandataris-ID
Kies je voor "Aanmelding in naam van een onderneming" dan zijn de gegevens van jouw kantoor niet relevant. Je dient de aangifte dan immers in naam van de onderneming zelf in.


Comments